Navigation


Питання, які часто виникають, та відповіді на них (ЧАПи)

  1. Для чого це мені потрібно калібрувати чи профілювати монітор або принтер, якщо в комп'ютерних системах колір без проблем чітко задається значеннями RGB чи CMYK?
  2. Що мені дасть калібрований монітор, якщо в більшості комп'ютерів він взагалі не калібрований, а я демонструю свої фото через інтернет?
  3. В мене монітор професійного рівня, отже його калібрувати не потрібно, оскільки він точний прямо з коробки?
  4. У мене монітор з матрицею IPS, я його вибрав через чудову кольоропередачу, мені не має потреби його калібрувати?
  5. У мене монітор офісного класу, на TN матриці чи ноутбук, значить калібрувати його немає сенсу через низьку його якість?
  6. У мене комп'ютер чи ноутбук Mac, які, як мені відомо, найкраще підходять для роботи з графікою, отже його якість дозволяє обійтися без калібрування дисплея?
  7. Наскільки я знаю, монітор калібрується під певну друкарську машину чи принтер, отже мені немає потреби цього робити, бо я друкую свої фото в різних місцях, або тільки публікую фото в інтернеті?
  8. Я знайшов колірний профіль для моделі свого монітора чи принтера в інтернеті, чи можна його використовувати в себе?
  9. Після калібрування мого монітора, всі зображення мають виражений кольоровий відтінок (червонуватий, зеленуватий і т.п.). В чому проблема?
  10. Чому зображення на екрані та відбитку (фотографії) не співпадають по кольорах?
  11. Чому мої одні й ті ж самі зображення виглядають по різному в різних програмах, навіть на тому ж комп'ютері та моніторі?
  12. Чому зображення виглядає на моніторі по іншому ввечері, ніж воно було зранку?
  13. З фото та іншими зображеннями найкраще працювати вночі, тільки при світлі монітора, щоб освітлення ламп чи вікна не впливало на мої очі. Це правда?
  14. В моїй графічній програмі робочий простір RGB заданий як Adobe RGB чи sRGB, але не як профіль мого монітора, хоча я бачу його в списку. Це неправильно і в програмі потрібно вибрати профіль мого монітора як робочий?
  15. Який робочий простір RGB використовувати? Наскільки я знаю, Adobe RGB має суттєві переваги перед sRGB і призначений для професійного використання.
  16. Корекція зображень в колірній моделі CMYK має суттєві переваги перед RGB, оскільки багато методів корекції в літературі описано саме для CMYK зображень. Наскільки це відповідає дійсності?
  17. Я використовую програмне забезпечення, яке не має системи управління кольором, чи є сенс калібрувати мій монітор?
  18. Фотолабораторія надала мені зразок стандартного фотовідбитку, по якому, за їхніми словами, потрібно калібрувати монітор під їхній друк, чи можливо провести налаштування дисплея за таким відбитком?
  19. Для чого потрібно створювати колірний профіль для кожного виду паперу, якщо профілюється саме принтер, а не папір, на якому проводиться друк?

1. Для чого це мені потрібно калібрувати чи профілювати монітор або принтер, якщо в комп'ютерних системах колір без проблем чітко задається значеннями RGB чи CMYK?

Поширеною помилкою є думка, що числові значення RGB чи CMYK чітко задають колір. Фраза “колір 255,125,125” (будемо вважати, що наперед відомо що це RGB значення) є неправильною і як мінімум неповною. Приведені вище значення визначають лише сигнал, який міститься у файлі чи подається на монітор або принтер, а оскільки кожен пристрій має власні характеристики кольоровідтворення, то колір який ми побачимо на екрані чи відбитку буде різним. Можна пересвідчитись, що такий сигнал викличе відчуття певного червонувато-оранжевого кольору, але на кожному пристрої він буде більш чи менш відрізнятися один від одного. Тобто одне й теж числове значення RGB викличе сприйняття різних кольорів.

Для того щоб фраза “колір 255,125,125” була повною, необхідно її доповнити: “колір 255,125,125 для монітора №3”. Тобто чітко вказати, що потрібний колір спостерігається на певному моніторі №3.

Тут виникає питання: значить, щоб зображення виглядало однаково на різних пристроях, необхідно постійно враховувати де воно буде переглядатися, редагуватися чи друкуватися і вносити потрібні зніми в значення RGB чи CMYK перед передачею зображень будь-куди? Відповідь — ні. Сучасне професійне програмне забезпечення, яке має відношення до створення чи будь-яких маніпуляцій зі зображеннями має вбудовану систему управління кольором (анг. Color Management System) (термінологічно правильніше: система управління кольоровідтворенням), яка і бере на себе всі турботи про точність передачі кольору з пристрою на пристрій.

Основою CMS є колірні профілі (чи профайли) кожного пристрою з яким вона працює, які чітко визначають особливості кольоровідтворення даних пристроїв. Оскільки монітор є центральним елементом більшості технологічних процесів обробки зображень, без його точного кольорового профілю система управління кольором не може правильно виконати покладених на неї функцій. Це справедливо і для всіх інших пристроїв (принтерів, сканерів і т.д.).

Ще раз повертаючись до фрази “колір 255,125,125”, вже знаючи про системи управління кольором, висловимо її правильно: “колір 255,125,125 в Adobe RGB чи “колір 255,125,125 в sRGB. Де Adobe RGB та sRGB — це колірні профілі абстрактних пристроїв, які спеціально призначені для кольорових комунікацій. Детальніше про стандартні профілі можна прочитати в статті про системи управління кольором.

2. Що мені дасть калібрований монітор, якщо в більшості комп'ютерів він взагалі не калібрований, а я демонструю свої фото через інтернет?

Оскільки фото публікуються широкому загалу, Вам, напевно важливо як вони будуть виглядати на моніторах відвідувачів Вашої сторінки чи сайту. Але, як справедливо зауважено в питанні, більшості користувачів немає потреби калібрувати свій монітор, оскільки вони не займаються професійно ні дизайном ні фотографією, або це не більше ніж хобі. Для всієї сукупності таких відвідувачів Вашої сторінки можна припустити, що їхні монітори відрізняються своїми характеристиками від ідеального на певну величину в один і другий бік (спрощено говорячи). Тому важливо, щоб Ваш дисплей знаходився якомога ближче до цього ідеалу і Ваші фото були однаково прийнятні для більшості з такої сукупності користувачів, та не відрізнявся кардинально від приблизно половини з них.

До цього, Ви, напевно, обираючи монітор, прагнули придбати найкращий в своєму ціновому діапазоні, а під час калібрування відбувається налаштування дисплея до найкращого режиму його роботи, тобто за ті ж самі гроші Ви отримаєте кращий монітор за рахунок точних вимірювань і налаштувань під час його калібрування.

3.В мене монітор професійного рівня, отже його калібрувати не потрібно, оскільки він точний прямо з коробки?

Монітори професійного класу мають хороші характеристики, і під час їх калібрування вноситься набагато менше змін ніж для дисплеїв простішого рівня. Проте це не означає, що їх не потрібно калібрувати, оскільки другий етап налаштування монітора — профілювання є необхідною умовою точності роботи системи управління кольором. На малюнку зображені калібраційні криві монітора Asus PA246, де чітко видно незначні їх відхилення одна від одної та від лінії під кутом 45О, що є ознакою якісного дисплея:

До цього, навіть найдорожчий монітор зазнає процесів старіння, і він також потребує періодичного налаштування та перевірки характеристик. Дисплей професійного рівня рекомендується калібрувати не рідше ніж раз на 6 місяців, а монітор офісного класу частіше, через менш стабільні характеристики.

4. У мене монітор з матрицею IPS, я його вибрав через чудову кольоропередачу, мені не має потреби його калібрувати?

Основною перевагою матриць IPS є великі кути огляду. Це означає, що картинка на моніторі практично не змінюється в залежності від позиції Ваших очей відносно дисплея, що є важливим для забезпечення стабільності в процесах кольорокорекції та обробки зображень.

Ще однією перевагою моніторів з матрицею IPS є їх правдива 8-бітна розрядність (чи навіть 10-бітна в деяких моделях). Тобто кожен канал монітора може відобразити 256 рівнів різної яскравості. Це є великою перевагою над TN матрицями, розрядність яких становить лише 6 біт на канал.

Щодо необхідності калібрування моніторів з матрицями IPS, то тут діють ті самі міркування, що в попередньому питанні. Також потрібно зауважити, що практично всі сучасні дисплеї професійного рівня використовують IPS матриці.

5. У мене монітор офісного класу, на TN матриці чи ноутбук, значить калібрувати його немає сенсу через низьку його якість?

При обговоренні необхідності налаштування монітора професійного рівня, було сказано, що в його тонові криві вноситься мало змін під час калібрування. Буде логічно зробити висновок, що під час налаштування дисплея початкового рівня в його роботу вносяться суттєві зміни, які є необхідними для доведення таких моніторів до найкращого режиму роботи. Цей висновок підтверджується на практиці:

Отже, дисплеї початкового рівня, потребують суттєвих налаштувань для того, щоб зробити їх прийнятними для професійного використання, що робить процес калібрування особливо необхідним для них, якщо передбачається професійна обробка зображень на таких моніторах.

6. У мене комп'ютер чи ноутбук Mac, які, як мені відомо, найкраще підходять для роботи з графікою, отже його якість дозволяє обійтися без калібрування дисплея?

Думка про те, що комп'ютери Apple (iMac, MacBook, Mac Pro, чи Mac mini на операційній системі MacOS X) краще підходять для графічних задач, походить з тих часів, коли можливість роботи з графікою на персональному комп'ютері стала доступною для масового користувача (друга половина 80-х). Найпершими, по справжньому поширеними ПК з графічним інтерфейсом, були комп'ютери Apple Macintosh саме під які і розроблювалися перші версії популярних тепер програм (наприклад Adobe Photoshop). З цих часів і прийшло до нас твердження про виняткову придатність комп'ютерів Mac для фотографів, дизайнерів та поліграфістів, яке тоді було цілком справедливим. Але більше ніж за двадцять років, що спливли, розвинулася не тільки поширена зараз ОС Windows та програми для неї, а навіть системи сімейства Linux з програмним забезпеченням для них, що робить їх цілком придатними для всіх задач, пов'язаних з графікою. Можна сказати, що вже давно встановився повний паритет між комп'ютерами Mac та всіма іншими системами по якості роботи з будь-якими зображеннями.

Ще одним аргументом на користь комп'ютерів Apple, який можна часто почути, є висока якість усіх компонентів, з яких вони складаються, отже і монітора також. Таке твердження, знову ж таки, було справедливе більше 20-ти років тому, коли дисплеї Mac-ів були набагато кращими ніж в їх конкурентів, що були призначені для офісної роботи. Проте зараз ніщо не заважає обладнати будь-який ПК якісним та професійним монітором, які широко доступні на ринку.

Підсумовуючи все вище сказане, та відповідаючи на запитання, скажемо, що комп'ютери Apple принципово нічим не відрізняються від всіх інших, а отже калібрування їх моніторів є необхідним для професійної роботи з ними.

7. Наскільки я знаю, монітор калібрується під певну друкарську машину чи принтер, отже мені немає потреби цього робити, бо я друкую свої фото в різних місцях, або тільки публікую фото в інтернеті?

Твердження про те, що монітор калібрується під певний друкарський процес є цілком хибним.

Відображення на екрані зображень, так як вони будуть виглядати після друку — це окрема функція програмного забезпечення (напр. програми із Adobe Creative Suite, Corel Draw та інші), а не завдання, яке вирішує процес калібрування монітора. Задачею такого калібрування є забезпечення найкращого режиму роботи дисплея та його колірне профілювання (див. питання №1).

А вже на такому налаштованому моніторі, система управління кольором потрібної програми дозволяє імітувати кольори, які ми будемо бачити на відбитку при стандартному його освітленні. Така функція називається кольоропроба, цветопроба, proof color, soft proof і т.п. Тобто монітор може бути “калібрований” під потрібні друкарські процеси, але вже за допомогою ПЗ яке має таку функцію, при умові наявності колірного профілю принтера чи друкарської машини. Детальніше про режим кольоропроби програми Adobe Photoshop можна прочитати у відповідній статті нашого сайту.

8. Я знайшов колірний профіль для моделі свого монітора чи принтера в інтернеті, чи можна його використовувати в себе?

Придатність такого профілю для Вашого устаткування є дуже сумнівною.

По перше, навіть монітори та принтери однієї моделі можуть помітно відрізнятися один від одного, оскільки вони є результатами масового виробництва.

По-друге, навіть профіль створений для Вашого монітора при одних налаштуваннях калібрації (яскравість, кольорова температура булої точки, вид гамма кривої та ін.) не буде відповідати цьому ж моніторові при інших його налаштуваннях. Також профіль з інтернету для принтера не враховує особливості паперу, який Ви використовуєте для друку.

Використання колірного профілю принтера чи монітора, який отримано не безпосередньо на Вашому устаткуванні, може бути виправдано лише як тимчасовий захід, в разі неможливості отримати точний профіль безпосередньо. Проте слід мати на увазі низьку точність результатів в такому випадку.

9. Після калібрування мого монітора, всі зображення мають виражений кольоровий відтінок (червонуватий, зеленуватий і т.п.). В чому проблема?

Швидше всього, умови освітлення на робочому місці, не дозволяють адаптуватися Вашому кольоровому сприйняттю до налаштованої кольорової температури монітора. Потрібно його перекалібрувати, вибравши при цьому більш комфортну кольорову температуру білої точки дисплея для даних умов освітлення.

Детальніше про правила облаштування робочого місця при роботи зі зображеннями та адаптацію зору до умов освітлення можна прочитати в цій статті.

10. Чому зображення на екрані та відбитку (фотографії) не співпадають по кольорах?

Дисплей монітора та відбиток принципово по різному формують зображення. Якщо монітор випромінює світло, яке викликає сприйняття потрібного для нас кольору, то відбиток лише відбиває певну частину випромінювання яке на нього впало. Саме такі кардинально різні процеси зумовлюють різну передачу кольору.

Системи управління кольором сучасних програм дозволяють врахувати навіть таку суттєву різницю різних процесів отримання зображень при умові правильного налаштування таких систем. Проте, для більшості кольорових тонів, монітор може відобразити набагато насиченіші кольори ніж відбиток. Саме тому певні кольори зображень після друку виглядають тьм'яніше ніж на дисплеї. Це пояснюється меншим кольоровим охопленням відбитка ніж охоплення монітора, які кількісно можна зобразити на наступній діаграмі:

Білий графік — колірне охоплення типового монітора, червоний — охоплення поліграфічного відбитка на некрейдованому папері. Очевидно спостерігається менше колірне охоплення друку ніж дисплея комп'ютера.

Системи управління кольором не можуть ніяк вплинути на менше колірне охоплення зображень на паперових носіях, проте вони враховують його при маніпуляціях над кольором. Процес “втискування” кольорів з більшого колірного охоплення у менше називається gamut mapping (дослівно, відображення кольорового охоплення). Результат роботи такого процесу проілюстровано на малюнку:

Вихідне зображення

Зображення, втиснуте в колірне
охоплення друку на матовому папері

Помітна суттєва різниця в насиченості більшості кольорів зображення, що ілюструє менше колірне охоплення відбитка (права частина).

Сучасне ПЗ може емулювати кольори зображень, які ми отримаємо на папері після друку за допомогою функції кольоропроби. Потрібно лише мати в наявності колірний профіль монітора, на якому буде проводитися кольоропроба, та принтера, на якому буде друкуватися потрібне зображення. Детальніше про режим кольоропроби програми Adobe Photoshop можна прочитати в цій статті.

11. Чому мої одні й ті ж самі зображення виглядають по різному в різних програмах, навіть на тому ж комп'ютері та моніторі?

Таке відбувається через те, що не всі програми використовують вбудований колірний профіль зображення та встановлений профіль монітора, або роблять це неправильно. Більшість програм-переглядачів зображень не мають системи управління кольором, тому не можуть коректно візуалізувати зображення на екрані монітора.

Для перевірки роботи програм з вбудованими колірними профілями зображень, можна використати це зображення, відкривши його для перегляду в потрібній програмі.

Для перевірки роботи ПЗ зі встановленим колірним профілем монітора виконайте наступні кроки:

  1. Встановіть та призначте монітору цей профіль (інструкції, як це зробити можна знайти тут), зображення всіх елементів інтерфейсу повинно набути сильного зеленого відтінку.
  2. Перезавантажте програму, яку перевіряєте.
  3. Відкрийте в ній будь-яке зображення
  4. Якщо зображення виглядає природно (причому елементи інтерфейсу програми надалі мають зелений відтінок) — дане ПЗ коректно працює з профілем монітора.
  5. Не забудьте встановити правильний колірний профіль монітора назад та перезавантажити потрібну програму.

Приклади можливих результатів даної перевірки містяться у відповідній статті нашого сайту.

Рекомендуємо завжди переглядати зображення за допомогою програмного забезпечення, яке має систему управління кольором, що дозволить передбачувано відтворювати їх на різних пристроях.

12. Чому зображення виглядає на моніторі по іншому ввечері, ніж воно було зранку?

Зорове сприйняття людини має властивість приблизно однаково сприймати одні й ті ж предмети, незалежно від умов їх освітлення. Наприклад, колір шкіри людини виглядає однаково, що під лампою розжарювання, що під сонцем в безхмарний день. Основою такої властивості зорового сприйняття є хроматична адаптація — процес адаптування до умов освітлення.

Саме тому, одне й те ж зображення на моніторі сприймається по різному, оскільки сприйняття кольору постійно адаптується до змінних умов освітлення робочого місця, які впливають на наші очі в більшій мірі ніж монітор, оскільки він займає лише частину поля зору. Саме неправильне облаштування освітлення (наявність природного світла, яке постійно змінюється) призводить до такого нестабільного сприйняття зображень на екрані монітора.

Детальніше про правила облаштування робочого місця при роботи зі зображеннями та адаптацію зору до умов освітлення можна прочитати у відповідній статті.

13. З фото та іншими зображеннями найкраще працювати вночі, тільки при світлі монітора, щоб освітлення ламп чи вікна не впливало на мої очі. Я правий?

Для забезпечення найкращого сприйняття наші очі постійно адаптуються до рівня яскравостей предметів, які нас оточують. Цим пояснюється наша здатність однаково добре бачити, що в яскравий сонячний день, що в місячну ніч, незважаючи на те, що освітленість предметів в цих двох випадках змінюється в тисячі разів (100000 люкс проти 0,1 люкс).

Так само наші очі адаптуються і до рівня яскравостей на робочому місці, основою якого є монітор. Саме екран монітора повинен задавати адаптацію до рівня яскравості, інакше зображення на ньому втратить необхідний контраст. Для того, щоб тільки дисплей впливав на яскравісну адаптацію зору, необхідно забезпечити виконання наступного правила облаштування робочого місця: ніякий предмет в полі зору не повинен бути яскравішим ніж біла точка монітора і ніякий предмет не повинен бути темнішим ніж чорна точка монітора.

Саме тому працювати в повній темноті не рекомендується, оскільки поле зору, яке оточує монітор, буде темнішим ніж чорна зона тонової кривої монітора і тому тіні не будуть сприйматися такими глибокими, як при правильному освітленні.

Детальніше про правила облаштування робочого місця при роботи зі зображеннями та адаптацію зору до умов освітлення можна прочитати в цій статті.

14. В моїй графічній програмі робочий простір RGB заданий як Adobe RGB чи sRGB, але не як профіль мого монітора, хоча я бачу його в списку. Це неправильно і в програмі потрібно вибрати профіль мого монітора як робочий простір?

Робочий колірний простір програми — це той простір в якому по замовчуванню програма створює файли зображень для даної колірної моделі. Кожен з перелічених в запитанні колірних просторів (які задаються відповідними колірними профілями) характеризують певний абстрактний ідеалізований RGB пристрій, який не існує реально, проте його колірний профіль створений спеціально для забезпечення точної передачі кольору зображень між різними пристроями. Оскільки ці простори встановлені на більшості комп'ютерів, можна не хвилюватися, що на якійсь іншій операційній системі чи пристрої кольори будуть неправильно інтерпретовані.

Можна зробити висновок, що використання таких стандартних колірних просторів в якості робочих підвищує точність і усуває непорозуміння в питаннях комунікацій по кольору. Тобто, не потрібно встановлювати профіль свого монітора, як робочий простір RGB, програма вже використовує його в обрахунках колірних координат при візуалізації на моніторі всіх зображень.

Детальніше про системи управління кольором (CMS) та їх налаштовування можна прочитати в цій статті.

15. Який робочий простір RGB використовувати? Наскільки я знаю, Adobe RGB має суттєві переваги перед sRGB і призначений для професійного використання.

sRGB — стандартний колірний простір, колірне охоплення якого відповідає середньостатистичному монітору, і відтворює гамму криву типового CRT дисплея. Основні кольори цього простору ідентичні тим, що використовуються в сучасному телебаченні (HDTV).

Основною перевагою sRGB є його широке використання та визнання. Він є стандартним для веб-сторінок та використовується в продуктах більшості основних гравців на ринку.

Через подібність цього простору до характеристик більшості дисплеїв, практично не виникає суттєвих проблем при використанні зображень заданих в sRGB в програмному забезпеченні, яке не має системи управління кольором (більшість офісних програм, переглядачів фотографій та ін.).

Adobe RGB — стандартний колірний простір, розроблений з метою включення в нього інтенсивних зелених та голубих кольорів. Необхідність в цьому виникла через, те, що колірне охоплення деяких видів друку в голубих ділянках перевищує охоплення більшості моніторів, а отже і простору sRGB. Саме можливість задати більшу кількість кольорів та покриття охоплення друку на високоякісному папері і є основною перевагою Adobe RGB перед sRGB.

Проте, ця перевага буде зовсім не помітною, якщо Ви не працюєте з насиченими голубими відтінками, які рідко зустрічаються в природних сценах. Такі кольори, найчастіше використовуються в упакуванні та рекламі через їхню здатність привертати увагу споживачів.

Білий графік на малюнку — колірне охоплення sRGB, жовтий — Adobe RGB, а зелений — охоплення друку на крейдованому папері. Помітне суттєво більше охоплення Adobe RGB та перекриття ним насичених зелено-голубих та голубих відтінків, що відтворюються на крейдованому папері, тоді як sRGB в цих ділянках має менше колірне охоплення.

Через велике колірне охоплення Adobe RGB в деяких ситуаціях може виникнути проблема з постеризацією 8-бітних зображень. Тобто в деяких відтінках між двома сусідніми значеннями кольору буде спостерігатися велика різниця, що негативно вплине на плавність градієнтів при маніпулюванні таким зображенням. Така проблема повністю вирішується використанням 16-бітного представлення кольору зображення.

Ще однією проблемою, яка може виникнути при роботі з Adobe RGB є ті самі насичені голубі кольори, які є поза охопленням більшості моніторів, проте відтворюються та крейдованому папері деякими видами друку. Тобто на екрані певний голубий колір буде може виглядати спокійним, а на папері він стане насичено голубим, що вплине на загальне сприйняття зображення. Ця проблема практично не виникає при використанні моніторів зі широким кольоровим охопленням (wide gamut).

Прямо відповісти на поставлене запитання який простір використовувати не можливо, оскільки обидва простори мають свої переваги, та багато залежить від нюансів їх використання. Можна дати такі рекомендації:

  • веб-дизайнерам та фотографам, які орієнтовані на інтернет — використовувати sRGB
  • дизайнерам поліграфії, та фотографам, які орієнтовані на друк фотографій — використовувати Adobe RGB, проте враховувати всі особливості його застосування
  • фотографам широкого профілю необхідно самостійно зважити всі плюси і мінуси обох просторів, та прийняти рішення, яке відповідає конкретним особливостям роботи.

16. Корекція зображень в колірній моделі CMYK має суттєві переваги перед RGB, оскільки багато методів корекції в літературі описано саме для CMYK зображень. Наскільки це відповідає дійсності?

Як вже було сказано у відповіді на запитання №10 колірні простори CMYK мають суттєво менше колірне охоплення ніж стандартні простори RGB в більшості ділянок колірного графіка. Тому перетворюючи зображення в CMYK, ми безповоротно втрачаємо багато кольорів початкового зображення.

Ще одним недоліком при роботі з CMYK зображеннями, є ефект накопичення помилок обрахування координат кольору при глибокій кольорокорекції. Ця проблема на практиці зустрічається, як зміщення синього кольору в фіолетовий на фінальному відбитку, хоча екранна кольоропроба такого зміщення не виявляла.

Навіть якщо якийсь метод корекції в колірній моделі CMYK дає для Вас кращі результати чи він є просто зручнішим, все рівно варто утриматися від будь-яких маніпуляцій на зображенням в режимі CMYK, за винятком хіба легкої кінцевої корекції. Тобто в більшості випадків підготовки зображень для поліграфії, конвертація зображення в CMYK є останньою операцією їх обробки.

17. Я використовую програмне забезпечення, яке не має системи управління кольором, чи є сенс калібрувати мій монітор?

Відсутність системи управління кольором не дозволить такому ПЗ забезпечити точну роботу з кольором.

Проте поканальні зміни, які вносяться в тонову криву монітора під час калібрування, впливають на відображення вмісту будь-яких програм на даному комп'ютері, незалежно від наявності в них системи управління кольором. Тобто доведений до найкращого режиму монітор дає перевагу будь-яким графічним програмам. Тому певний сенс калібрування монітора залишається і в такому випадку.

Перевірити будь-яке програмне забезпечення на предмет використання системи управління кольором, можна скориставшись інструкціями з цієї статті.

18. Фотолабораторія надала мені зразок стандартного фотовідбитку, по якому, за їхніми словами, потрібно калібрувати монітор під їхній друк, чи можливо провести налаштування дисплея за таким відбитком?

Відображення на екрані зображень, так як вони будуть виглядати після друку — це завдання та окрема функція програмного забезпечення (напр. Adobe Photoshop та Corel Draw), а не завдання, яке вирішує процес калібрування монітора. Задачею такого калібрування є забезпечення найкращого режиму роботи дисплея та його профілювання.

Монітор калібрується за допомогою спеціального програмного забезпечення та вимірювального пристрою. Наданий фотолабораторією стандарний фотовідбиток в цьому процесі ніякої участі не бере. По ньому, хіба що, можна оцінити результати калібрування та профілювання, але тільки при освітленні цього відбитку в спеціальному проглядовому пристрої і в разі наявності точного колірного профілю друкарського процесу цієї лабораторії. Якщо фотолабораторія не надає такий профіль, добитися відповідності кольорів при друці у них буде практично неможливо, а надана “калібрувальна фотографія” — це лише спосіб відвести увагу від проблеми.

Вирішенням проблеми фотолабораторії, яка не бере на себе функцій з управління кольором та не надає колірний профіль свого друку, може бути самостійне створення такого профілю. Необхідно лише виконати всі операції, які проводяться при профілюванні звичайних принтерів. Детальніше про цей процес йдеться в статті про профілювання принтерів розділу Послуги. Потім потрібно лише перетворити безпосередньо перед друком Ваші зображення в отриманий колірний простір. Точність результату таких операцій буде залежати від того, наскільки стабільними в часі є показники якості друку даної фотолабораторії. Також потрібно прослідкувати, щоби працівники фотолабораторії не вносили ніяких корегувань, як перед друком зображень, так і перед друком шкали, по якій створювався профіль.

19. Для чого потрібно створювати колірний профіль для кожного виду паперу, якщо профілюється саме принтер, а не папір, на якому проводиться друк?

Коли говорять про створення колірного профілю принтера, мають на увазі створення такого профілю для системи "принтер-папір", оскільки властивості паперу впливають на вигляд надрукованого на ньому зображення не менше від характеристик принтера, на якому воно було надруковане. Різні види паперу мають різні показники глянцю, білизни, фактури, абсорбуючої здатності і т.п. Тому для кожного, використовуваного паперу необхідно отримати свій колірний профіль. Щоб перевірити це твердження на практиці, достатньо надрукувати одне й те ж зображення на глянцевому та матовому папері, відключивши при цьому систему управління кольором, та оцінити різницю обох зображень. Детільніше про процес створення колірного профілю принтерів йдеться у відповідній статті розділу Послуги.